Halaman

MyCorner Friends

Jumaat, 10 Disember 2010

Hari yang baru Untuk Menulis!

Salam.. baru cuba berblog..nampak seronok!
Bagi pencinta kucing dan haiwan-haiwan lain saya juga tak mahu ketinggalan untuk bercerita tentang keletah kucing2 saya. 
Sekarang ini saya & keluarga membela 10 ekor kucing. 3 Dewasa, 4 kanak2 & 3 bb lg.




Ini kuning, sekarang dah umur setahun lebih,  ketua keluarga ni. Hobi suka masuk dalam kotak tak kiralah apa jua kotak pun dia xkan ketinggalan utk duk dlm tu. Teringat masa kemas2 nak letak brg dlm kotak dia pun join sekali la duk dlm tu. Teringat baru2 ni kuning masuk dlm kotak kipas tak kuar2 rupanya dah tido dlm tu...Sekarang ni ada hobi baru panjat atap rumah. Kalau nak naik or turun mula la duk meoww meoww sbb tak buka tingkap (jln utk dia naik). Dia ni memang manja la...kalau org tak kenal dtg umah dia lari awal2 la sorokkan diri...Geram sokmo ke dia ni...




Ni plak Kecik...org umah Kuning..Dulu masa nak carikan pasangan kat kuning punyer la tak tahu nk cari kat maner & tak berkenan sekali duk sebut2. Suatu mlm saya buka pintu ada sekor kucing betina duk atas lambung umah.Igt kucing org bela tp dia x cuba nk balik pun. Mgkin sbb dapat mkn tu yg rs best kot nk duk sini. Lps drp tu kitrog ambik keputusan bela si Kecik ni. Kuat makan ni si Kecik.Gambar ni diambil ketika dia tgh menyusu anak dia ni tu yg terbaring je..



Ni la zaman dating2 antara Kuning & Kecik. Dulu Kuning ni susah nk terima kehadiran Kecik. Yela Kuning kan satu2nya kucing yg dibela dlm umah kami bila ada kucing lain mula2 mcm marah jgk la sampai tak p jalan mana2 pun. Akhirnya dia wat keputusan untuk berkawan dgn Kecik.






Ini adalah anak2 yg dilahirkan oleh Kecik. Ada jgk baka drp Kuning.. Lahir dekat2 nk ry pose baru ni. Sekarang ni umur dah nak masuk 4 bulan.  Kalau dari kanan Boncel namanya. Fobia kalau cuba angkat dia sampai peluk tiang hehehe.
Yang hitam manis tu namanya Puma. Nakal ni kalau main dia la paling aktif sekali. Kalau tengah sikat rambut(rambut panjang) dia siap panjat belakang..sakit kene kuku.
Yang depan Puma tu namanya Nino, yang ni pun sama naik jugak nakalnya panjat tu panjat ni
Yang kiri sekali Junior anak yg paling sulong sekali.Junior paling kuat makan. Kalau makanan yg dah diberi tu habis siap cari lg kat lain nk mkn...Perangai dia ni ikut mak dia la kuat makan..

Saya paling suka bila time 4 ekor ni datang terkedek2 dengan mak dia sambil ekor panjang tu ke atas..Memang cute sangat..





Ini plak Kelabu jauh maiii ni dr Kuala Lipis...Adik yang bwk balik..dia ckp kucing ni jinak n xde tuan..so   dia pun bwk balik..x meragam pun perjalanan drp K.Lipis hingga ke Kemasek.. Hobi suka berjalan2. Orang umah Kuning jugak ni. Kalau tgh pregnant pun active sangat. Terbayang2 perut dia yg tgh memboyot tu ms jalan terkedek2. Kalau nak tahu kaki dia ni nmpk kecik skit. Kelabu ni suka sangat bermanja esp dengan Kuning sampai lari si Kuning rimas sangat. Kalau tengah tido Kuning suka tido dalam bakul kain, Kelabu & Kecik join sekali tido sampai kuning plak kene tindih dek si Kecik ni. Maklumlah bakul tu muat utk 2 ekor je. Mungkin jelous kot...Nape mata dia camtu? hehehe..ambik gambar kuar flash tu yg mata jd lagu tu. 





Ini anak yg dilahirkan oleh Kelabu...sepatutnya ada 4 ekor. Tapi yang seekor tu tak panjang umur mati masa mak dia lahirkan dia. Sedih masa tu sbb anak yang mati warna orange  mcm anak si Kecik tu. Nama diorg bermula dari kiri Shiro, Toma dan Kuya...Diorg ni lahir masa hari raya haji. Sekarang ni dah pandai kluar dr sangkar & aktif jalan2 lagi...Cutenya kucing2 ku ni. Sekarang ni dah nakal pandai gigit2 & cakar adik bradik diorg dah ni..susah betul nk ambil gambar diorg ni especially si Kuya...

Cukup sesi berkenalan ermm nanti ada cerita menarik saya catatkan di dalam blog utk share ngan rakan2 pencinta kucing..

2 comments:

princesskittyku berkata...

awk bela diorg mse kecik lg ke?skg dh beso..

NoRHaNa CorNER berkata...

abah n mak diorg bela ms umor dh bbrp bulan dh..skrg nk msk generasi ke 3

Catat Ulasan

CoMMent SiKiT

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...