Halaman

Kawan-Kawan Blog MyCorNer..SELAMAT DATANG

Ahad, 2 Oktober 2011

SPOROTRICHOSIS

SPOROTRICHOSIS???

Sepanjang pengalaman bekerja, saya telah menemui beberapa kes di mana ada di antaranya melibatkan luka di bahagian muka kemudian merebak ke separuh kepala dan sebelah mata!!! MashaAllah! Tuhan saja yang tahu perasaan saya ketika melihat kucing tersebut. Bertambah sayu lagi apabila melihat pemiliknya sekeluarga menangis kerana dia terpaksa di 'suntik' untuk tidur selama2nya.

Beberapa minggu yang lepas, kami juga menerima kes Sporotrichosis (atau nama singkatnya Sporo) di mana luka merebak hingga ke telinga dan berulat. Baunya sangatlah menusuk hidung, tetapi saya lebih kasihankan nasib kucing itu. Betapa menderitanya dia...

Bahagian muka kucing yang luka. Lukanya sudah berulat dan ulat2 tersembunyi di dalam rongga telinganya.
Luka di bahagian belakang telinga.

Kucing ini tak bertuan. Nasib baiklah ada sepasang suami isteri (syabas kepada mereka!!) yang prihatin dengan keadaannya membawa dia kepada kami untuk diberi rawatan. Pada mulanya kami sangkakan hanya luka biasa kerana sebelum bulunya dicukur, keadaan lukanya tidak dapat diperhatikan dengan jelas. Setelah membiusnya, lebih mudah untuk memeriksa dan mencuci lukanya.

Tapi setelah diamati, luka pada muka ini bukanlah tempat pertama di badannya yang ada luka. Ini adalah luka yang disebabkan jangkitan Sporo. Bagaimana kami tahu?

 Setelah diamati dan diperiksa dengan teliti, luka yang pertama berasal dari kakinya. Jika anda lihat dalam gambar ini luka yang pertama berlaku adalah di bahagian kanan sekali, di hujung kakinya. Kami percaya luka ini adalah luka pergaduhan, digigit atau dicakar. Oleh kerana ia adalah kucing liar, maka luka terbiar begitu sahaja, kemudian dia akan bermain di pasir untuk bergolek2 atau 'membuang'. Di saat inilah, spora fungus Sporo ini akan menjangkiti luka tersebut dan bermulalah detik derita kucing ini.

Dalam gambar di atas anda boleh lihat luka di bahagian kaki seperti berderet. Luka biasa (dicakar atau digigit) tak mungkin begini. Luka2 ini jika diperhatikan dengan teliti adalah mengikut saluran darah. Dan ia merebak secara menaik hingga ke bahagian kepala dan telinga.

Kucing bukan sahaja boleh mendapat jangkitan Sporo dari luka tetapi juga dari penghiduan. Gambar di atas menunjukkan jangkitan Sporo pada rongga hidung.

Ini apa yang kita dapat lihat di luar badannya. Sebenarnya, jangkitan Sporo ini boleh merebak ke paru2 dan otak. Dan penyakit ini adalah ZOONOTIK, maksudnya manusia boleh mendapat jangkitan yang berbahaya ini dari kucing!!

Penyelesaian kepada kes ini?
Tiada pilihan lain selain 'menidurkan' dia untuk selama2 nya.
Rawatan? Sangat memakan masa dan kos di mana paling kurang pun 3 bulan diperlukan serta keberangkalian untuk pulih sepenuhnya adalah 50-50. Dan yang paling penting, KESELAMATAN manusia yang menjaganya.

Jangkitan pada manusia. Luka yang melepuh seperti kudis dan tidak respon kepada antibiotik dan rawatan luka yang biasa dengan antiseptik.


Kes ekstrem yang berlaku kepada bayi berumur 6 bulan.

Untuk pengetahuan anda, kecuaian dalam mengendalikan kes2 luka kucing yang dijangkiti Sporo boleh meragut nyawa. Langkah2 seperti menggunakan sarung tangan dan topeng muka (mask) adalah SANGAT penting semasa berhadapan kes2 luka yang dikhuatirir ada jangkita Sporo ini.

Bukan niat saya untuk menakutkan pemilik2 kucing di luar sana. Tetapi, anda semua harus berhati2. Untuk mengelakkan kucing anda terkena jangkitan ini, seeloknya kasikan mereka supaya mereka kurang mendapat luka2 dari pergaduhan dsb. Paling baik sekiranya kurung mereka supaya keselamatan mereka lebih terjamin. Sekiranya mereka ada luka, cepat2lah bawa mereka untuk rawatan sewajarnya.



sumber:http://honeypetshop.blogspot.com 

4 comments:

meowwmania berkata...

sedihnya bila tgk keadaan kcg macam tu :((

Tanpa Nama berkata...

sedang mngalami prkara yg sama pd PooPoo saya,,baru dijangkiti brmula dibhgian kaki kanan dn sekrang ada sedikit luka di bhgian hidung mnyebabkan brlaku pendarahn bila bersin,, masih dlm keadaan terkawal dn pngambilan ubat,, cuma sy x mahu PooPo terima nasib yg sama sprti Cat diatas,,selain dr ubatan yg diberi ada kah cara lain utk mngubati jangkitan ini??,,tolong sy,,:-(:-(

NoRHaNa CorNER berkata...

@meowwmaniammg sedihkan

NoRHaNa CorNER berkata...

@Tanpa Namamaaf sgt2 sy br reply...cuba dptkan rawatan di Vet jika Vet sarankan PTS dptkan nasihat Vet lain..sbb penyakit ni perlu penjagaan rapi dan kita yg hendak uruskan kucig yg sakit sporo ni perlu ambik lgkah berjg2 takut berjangkit..actually awk tggl di mana ye

Catat Ulasan

CoMMent SiKiT

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...